Továbbhaladás feltételei – informatika (5 – 6. évfolyam)

5. évfolyam

  1. Az informatikai eszközök használata: A tanuló
    • Tudjon számítógépet önállóan üzembe helyezni.
    • Ismerje a főbb egységeket és funkcióikat.
    • Ismerje a háttértárolók szerepét, azok néhány fajtáját.
    • Tudjon lemezmeghajtót kiválasztani.
    • Tudjon a könyvtárszerkezetben tájékozódni, mozogni, könyvtárat váltani, a számára szükséges fájt megtalálni.
    • Tudjon könyvtárat létrehozni, törölni.
    • Tudjon fájlt, könyvtárat áthelyezni, törölni.
    • Ismerje a lemezkezelés szabályait.
    • Tudja megkeresni az általa használt programok futtatható és egyéb állományainak ikonjait.
  2. Informatika-alkalmazói ismeretek: A tanuló
    • Tudjon önállóan használni egyszerű rajzkészítő programot.
    • Tudatosan használja a rajzolóprogramot rajzos-szöveges munkáinak megalkotására, módosítására.
    • Tudja a dokumentum egy részét kijelölni.
    • Tudja mozgatni a dokumentum kijelölt részeit.
    • Tudja segítséggel elmenteni elkészült munkáit az általa kiválasztott helyre, azokat tudja onnan visszatölteni.
    • Tudja segítséggel kinyomtatni kész munkáját.
    • Tudjon önállóan begépelni szöveget.
    • Tudja több módon kijavítani, módosítani a szöveget.
    • Tudja a dokumentum egy részét kijelölni.
  3. Infotechnológia: A tanuló
    • Legyen képes egyszerűen kódolt üzenet olvasására, továbbítására.
    • Tudjon használni egy titkosírást, az abban levő üzenet információtartalmát képes legyen megérteni.
    • Legyen tisztában a kódolás menetével, az információk ilyen kezelésével.
    • Ismerjen meg különböző információfajtákat.
  4. Infokommunikáció: A tanuló
    • Tudjon cím alapján weboldalt felkeresni.
    • Lásson példát internetes keresésre.
  5. Az információs társadalom: A tanuló
    • Ismerje fel az információ jelentőségét a régi és a mai társadalmakban.
  6. Könyvtár és médiainformatika: A tanuló
    • Ismerjen fel nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumokat.
    • Ismerje a nyomtatott dokumentumok, periodikák típusait.
    • Tudjon információt szerezni nem nyomtatott dokumentumokból.
    • Ismerje az iskolai könyvtár szépirodalmi és szakirodalmi részeit, legyen tisztában az itt használt kétféle raktári renddel.
    • Tudjon számára szükséges irodalmat megkeresni a könyvtári részekben.
    • Ismerje a könyvek formai jellemzőit.


6. évfolyam

  1. Az informatikai eszközök használata: A tanuló
    • Tudja több módon is elindítani az általa használt programokat.
    • Tudjon menüelemeket, parancsokat használni.
    • Tudja használni a grafikus felület ablakait, ablakrendszerét, tudja módosítani azok tulajdonságait.
    • Tudjon önállóan használni játék- és oktatóprogramokat.
  2. Informatika-alkalmazói ismeretek: A tanuló
    • Tudjon kezelni megfelelő program segítségével hangos, képes dokumentumot.
    • Tudjon megfelelő program segítségével rövid animációt elkészíteni.
    • Ismerje a vágólap szerepét, tudja azt használni szerkesztési műveletekre.
    • Tudja kinyomtatni kész munkáját.
    • Tudjon önállóan begépelni szöveget.
    • Tudja több módon kijavítani, módosítani a szöveget.
    • Tudja a dokumentum egy részét kijelölni.
    • Tudja végrehajtani karakterek, szavak formázását.
    • Tudjon kezelni megfelelő program segítségével hangos, képes dokumentumot.
    • Tudjon hangfelvételt készíteni arra alkalmas program segítségével.
  3. Infotechnológia: A tanuló
    • Tudja különféle formákban megfogalmazni a hétköznapi életben és az iskolában előforduló események, tevékenységek algoritmizálható részeit.
    • Tudjon Logo nyelven egyparaméteres eljárásokat létrehozni.
    • Tudja a létrehozott eljárásokat építőelemként felhasználni.
    • Alkalmazza a paraméterek módosításával megvalósítható vizsgálatokat.
    • Ismerje fel és tudja különféle formákban megfogalmazni a hétköznapi életben és az iskolában előforduló eseményeket, tevékenységek algoritmizálható részleteit.
    • Tudjon Logo nyelven többparaméteres eljárásokat létrehozni.
    • Tudjon létrehozni rekurziót tartalmazó többparaméteres eljárásokat.
    • Tudjon egyszerűbb folyamatokat modellezni a paraméterek módosításával, lássa a paraméterek szerepét, hatását.
    • Ismerje fel az adatok (paraméterek) visszajelzésének tényét.
    • Legyen tisztában a kódolás menetével, az információk ilyen kezelésével.
    • Lássa meg a kapcsolatot az információ különböző megjelenési formái között.
    • Ismerje, értse az információ, mint jelenség lényegét.
  4. Infokommunikáció: A tanuló
    • Tudjon segítséggel elektronikus levelet olvasni és küldeni.
  5. Az információs társadalom: A tanuló
    • Ismerje fel az információ jelentőségét a régi és a mai társadalmakban.
  6. Könyvtár és médiainformatika: A tanuló
    • Tudjon a könyvtár médiatár részéből számára szükséges dokumentumot kiválasztani.
    • Ismerje a betűrendes katalógus felépítését.
    • Ismerje a katalóguscédulán található legfontosabb adatokat.
    • Tudjon katalógus-cédulákat használni.
    • Tudjon keresni megadott szempontok alapján a betűrendes katalógusban szerző szerint, cím szerint.
    • Tudjon tájékozódni a “kézi könyvtár”-ban.
    • Tudjon segédkönyveket használni információszerzésre.
    • Alkalmazza az ábécét a lexikonban, szótárban keresésnél.