Rendhagyó tanítási órán vehetett részt a 8.c osztály október 24-én. Iskolánk volt tanulója, Gyulánszki Zsuzsanna, a Szegedi Tudományegyetem fizika-matematika tanár szakos hallgatója a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) megbízásából tartott foglalkozást. Volt tanítványunk 2017-ben pályázatot írt egy társadalmi felelősségvállalási program kapcsán és Energiakövet címet kapott.

Az ösztöndíj keretében a sikeres pályázatok készítői Energiakövetként a nyertes óraterveik alapján országszerte 20 általános- és középiskolába látogatnak el és tartanak „szuperórákat”.

Így örömmel fogadtuk iskolánkban.

  • A MEKH társadalmi felelősségvállalási programjának hangsúlyos eleme a fogyasztók, elsősorban a felnövekvő generáció energiatudatos szemléletének formálása.
  • Tapasztalatok szerint az általános és középiskolás korosztály a legfogékonyabb a szemléletformálásra, ezért Energiakövetként szeretnék élvezetessé és élményszerűbbé tenni a tudatos, gyakorlatban is hasznosítható energiafelhasználással kapcsolatos ismeretek átadását számukra.

A gyerekek csoportmunkák során számos gyakorlati ismeretet szereztek. Különböző izzók tulajdonságait ismerték meg, méréseket végeztek, otthonainkban is használatos elektronikai eszközök fogyasztásával kapcsolatban. Számításokat és méréseket végeztek a mindennapi vízfogyasztásunk tapasztalatai alapján.

A megszerzett ismereteiket feladatlapra rögzítették, majd megfogalmazták takarékossági ajánlásaikat. Beszélgetéseik kapcsán tanítványaink következtetéseket vontak le otthonaik energiafelhasználásáról.

Szeged, 2017. október 25.

Földeák Imréné

A résztvevő tanulók véleménye a foglalkozásról:

„ Nekem nagyon tetszett, mert ötletes és izgalmas kísérletek voltak. Elhatároztam, hogy a nem használt elektromos tárgyakat nem hagyom a konnektorban bedugva, takarékoskodni fogok a vízzel és nem szennyezem  olyan dolgokkal, amik árthatnak.” (Horváth Gábor)

„Én nagyon jól éreztem magam. Sok érdekes információt szereztem az energiafelhasználásról. Voltak olyanok, melyek megdöbbentettek a mindennapi használati tárgyak kapcsán. Eleinte azt hittem, nem lesz jó a foglalkozás, mert őszintén megvallom, ezek a dolgok engem nem érdekelnek. De hogy az energia ennyire érdekes lehet, soha nem gondoltam! Szívesen átélném újra ezt az órát!” (Csongrádi Barbara)

„Nagyon jól éreztem magam. Hasznosnak tartom. Meglepődtem egy kicsit a vízméréses feladatnál, nem is gondoltam, hogy ennyi víz folyik el feleslegesen! Az elektromos berendezések fogyasztása volt a kedvencem. Elhatároztam, otthon ki fogom húzni a konnektorból, amit nem használok, és még jobban odafigyelek, hogy ne folyassam feleslegesen a vizet.” (Kránicz Noémi)

„ Érdekesek voltak a kísérletek, izgalmas, hogy ilyet is kipróbálhattunk. Ilyen méréseket eddig még sosem csináltam. Örülök, hogy részese voltam és ebből tapasztalatot szerezhettem. Ez az óra nagyon feldobta a napomat! Jó, hogy az iskolám nyitott az ilyen kezdeményezésekre!” (Bodó Patrik)

„ Tetszettek a feladatok, némely dologban az eddigi véleményemet is megváltoztatták. Nem hittem el eddig, hogy ami ki van kapcsolva, az is fogyaszt áramot, vagy, hogy a LED izzók a legjobbak. A feladatokban a kiszámított vagy a mért adatokon meglepődtem. Örültem, hogy az osztályunk részt vehetett ezen a programon.” (Radnai Eszter)

„ Nagyon érdekes volt a program. A feladatok elgondolkodtatásra késztettek, és igazán megmozgatták az agyunkat. A legérdekesebb feladat az volt, amikor meg kellett mérni, mennyi víz folyik el feleslegesen fogmosásnál vagy például a kézmosásnál. Az energiakövet nagyon kedves és segítőkész volt. A nagyszerű feladatok ellenére mégsem mondok újat, ha azt mondom, hogy az ajándékoknak örültem a legjobban.” (Scherer Viktória)

„ Szerintem nagyon fontos dolgokról beszéltünk és meglepődtem azon, az emberek többsége mennyire nem vigyáz a környezetére. Az előadáson a kísérletekkel bemutatott feladatok szemléltették, hogy milyen sok vizet, áramot pazarolhatunk el mindennaposnak tartott tevékenységeinkkel, mint például egy szimpla kézmosással, mosogatással, fürdéssel. Elhatároztam, hogy jobban odafigyelek a körülöttem folyó dolgokra, s megpróbálok kevésbé pazarlóan élni.” (László Gergely)

„ Nagyon jó volt, hogy csapatban dolgozhattunk, hogy együtt törtük a fejünket a jó kis feladatokon. Megdöbbentem azon, hogy mennyi vizet használunk el egy nap. Az is meglepő volt, hogy néhány elektromos eszköz még kikapcsolt állapotban is fogyaszt áramot. Sok dolgot saját magunk fedezhettük fel.” (Kovács Réka)

„ Én úgy gondolom, hogy nagyon jók voltak a kísérletek, érdekesek a megfigyelések. Otthon is próbálok figyelni arra, hogy takarékoskodjunk a vízzel. A vízhasználatos kísérletnél megdöbbentő volt, hogy mennyi víz folyik el feleslegesen. Áramot is nagyon sokat használunk, meghökkentő. Ha egy kicsit mindenki figyelne arra, hogy ne használjon feleslegesen ennyi energiát, akkor nem lenne például fogyóban az édesvíz készletünk ennyire.” (Szili Regina)

„Nagyon érdekes volt minden számomra. Legjobban a feladatok és a feltett kérdések tetszettek. Pár helyszínen kicsit gondolkodni és számolni kellett, ez egy kis nehézséget jelentett, de mivel csapatban dolgoztunk, könnyebben megoldottuk együtt. A legvégén az ajándéknak örültem nagyon, mert sok jó dolgot kaptunk.” (Szántai Tímea)

„ Én nagyon jól éreztem magam ezen az órán. Különösen tetszettek a feladatok, mert meg lehetett érteni a kérdéseket, ki is próbálhattuk a kísérleti eszközöket. Jó volt, hogy különböző témákat dolgoztunk fel. Én a csapatommal jól együtt tudtam dolgozni. Hasznosnak gondolom, hogy a gyerekek megtudják, hogy azok az elektromos berendezések, amelyeket otthon használunk, kikapcsolt állapotban is fogyasztanak áramot. A családomnak is beszámolok erről és figyelni fogunk rá. Nagyon megörültünk a sok ajándéknak is, köszönjük ezt az élményt!” (Sipos Kira)

http://www.mekh.hu/energiakovet-jart-szegeden
https://szegedma.hu/hir/szeged/2017/10/energiakovet-jart-szegeden.html
https://szegedi.hirek.live/2017/10/27/energiakovet-jart-szegeden/
https://szeged.hu/hirek/34774-rendhagyo-orat-tartott-az-energianagykovet.html